Portefeuillehouder(s): Groothuismink, Mutluer
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
In Zaanstad willen we dat alle inwoners kunnen meedoen, zo veel mogelijk op eigen kracht, met behulp van het eigen netwerk en een krachtige buurt. Goed en toegankelijk onderwijs is het fundament waarop kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontplooien en leren om in een context van diversiteit samen te leven. Leefbare wijken zijn een belangrijke voorwaarde om Zaankanters gezond en waardig ouder te laten kunnen worden. Waar bewoners, jong en oud, hindernissen ervaren in het meedoen, of dreigen te vereenzamen, bieden we ondersteuning; licht waar mogelijk, zwaarder en specialistisch indien nodig. Er ligt een stevige opgave om de zorg betaalbaar en toekomstbestendig te houden. |
---|
Voortgang 2021
Onderwijs
In samenspraak met de partners is gekozen voor één overkoepelend thema voor de onderwijsagenda, namelijk taal. Samen met partners kijken we waar we de verbinding tussen de verschillende initiatieven kunnen versterken, zodat er een doorgaande lijn op taal ontstaat. Hiermee bestrijden we taalachterstanden en werken we verder aan een goede samenwerking. De inzet op de acht andere inhoudelijke thema’s van de voorgaande onderwijsagenda blijft onveranderd en loopt via de bestaande structuren.
De keuzes die we maken voor het onderwijsachterstandenbeleid worden niet vastgelegd in een verordening, maar in een subsidieregeling.
De toeleiding tot het voorschoolse aanbod krijgt de komende tijd specifieke aandacht. Door corona zijn minder aanmeldingen geweest voor VVE peuterspelen, met name in de wijken Poelenburg en Peldersveld. Dit bereik moet vergroot worden.
De extra middelen die wij als regio krijgen voor de aanpak van jeugdwerkloosheid, willen we verbinden aan het meerjarenplan schooluitval.
De verdere inhoudelijke uitwerking van de visie op het Integraal Kindcentrum als één integrale organisatie is uitgesteld. Dit wordt opgepakt na aanpassingen in landelijke wetgeving.
Jeugd
De oprichting van de stichting Jeugdhulp Zaanstad is een feit. De voorzitter van de Raad van Toezicht en de bestuurder zijn benoemd en de verdere inrichting van de zelfstandige organisatie is in gang gezet, zodat er een vloeiende overgang zal zijn in de dienstverlening aan de Zaanse inwoners.
De regionale aanbesteding voor de gespecialiseerde jeugdhulp verloopt volgens planning. In oktober zijn de nieuwe contracten afgesloten. Het laatste kwartaal van 2021 staat in het teken van de implementatie, waaronder het goed informeren van de verwijzers over de veranderingen en het aanpassen van de ICT systemen.
Het rijk heeft voor 2021 extra middelen beschikbaar gesteld, waarmee we inzetten op verbetering van de jeugdketen. De rapporten van AEF ‘Stelsel in groei’ en de commissie Sint laten zien welke maatregelen bijdragen aan het verbeteren van de jeugdhulp en helpend zijn in het terugdringen van de kosten. We blijven inzetten op de bestaande set aan besparende maatregelen en voegen maatregelen toe die AEF aanbeveelt en waaraan gemeenten zich gecommitteerd hebben, zoals praktijkondersteuners bij huisartsen, BSO+ en versterking van de toegang.
Begin juli publiceerden de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Inspectie Justitie en Veiligheid het “Regiorapport vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd”. De hoofdconclusie van de Inspecties is dat de regio’s in Noord-Holland er nog niet in slagen om elk kind met een jeugdbeschermings- of jeugdreclasseringsmaatregel tijdig passende hulp te bieden. Naar aanleiding van het rapport werken de gemeenten regionaal en bovenregionaal samen met de GI en aanbieders aan een plan van aanpak, met acties die er voor zorgen dat er voor kinderen met een maatregel passende hulp beschikbaar is. Het project Thuis voor Noordje, waarbij we als Noord-Holland reeds keken naar ons aanbod op verblijf, is betrokken bij het bovenregionale plan. Het doel van Thuis voor Noordje is te komen tot passende zorg met meer kleinschalige voorzieningen, “zo thuis mogelijk”.
Wmo
Per 21 september hebben we de erkenning van dementievriendelijke gemeente. We werken samen met partners in het netwerk aan betere ondersteuning van inwoners met dementie en hun mantelzorgers.
Om de capaciteit voor respijtzorg in de vorm van logeren uit te breiden is samenwerking en draagvlak nodig bij verschillende partijen. Afgelopen zomer is met verschillende betrokken partijen (regio gemeenten, zorgkantoor en zorgaanbieder) overeenstemming bereikt over een pilot voor het respijthuis. Deze wordt momenteel voorbereid en start naar verwachting op 1 januari 2022. Voor de ondersteuning van mantelzorgers met vrijwillige vervangende zorg thuis wordt nader uitgewerkt hoe dit voor de hele stad het best kan worden vormgegeven per 2022.
Het kost tijd om inwoners te stimuleren tot meer zelfredzaamheid. Voorlopig zullen we inwoners coachen in activeren binnen de mogelijkheden van de reeds bestaande profielen en de opdracht aan de wijkteams. In november start een pilot met extra profielen om meer maatwerk mogelijk te maken. In de tussentijd blijven we aangehaakt bij de lobby van de VNG richting het Rijk over de effecten van het abonnementstarief.
Voor de realisatie van de Langdurige en Kortdurende Opvang voor dak- en thuislozen is een verbouwing nodig van de huidige opvanglocaties. Voor de opvang van de personen in de huidige locaties wordt een Tijdelijke Opvanglocatie ingezet. Het geschikt maken van de Tijdelijke Opvang heeft enige vertraging opgelopen en zal begin 2022 gerealiseerd zijn.
Zorg en Veiligheid
Zowel op lokaal als regionaal niveau zijn vele stappen gezet in de aanpak van problematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Rond de aanpak van de overlastgevende groep in het Burgemeester in ’t Veldpark is een concept plan van aanpak opgesteld. Een van de onderdelen hiervan is de intensivering van de persoonsgerichte aanpak. In dit kader is eerder besloten tot de inzet van een veldwerker van het Leger des Heils en zijn afspraken gemaakt met het Zorg- en Veiligheidshuis om de groep nader in beeld te brengen. Ook wordt bekeken wat binnen de bestaande samenwerking met partners zoals de GGD (MABZ) mogelijk is. Daarnaast is naar aanleiding van een motie van de raad nagegaan wat de toegevoegde waarde van inzet van de stichting Surant in het park zou zijn. Besloten is Surant hiertoe een opdracht te verstrekken. Eind oktober heeft Surant een kick-off in relatie tot de inzet in het park. Als laatste onderzoeken we met het rijk de mogelijkheden om een inloopvoorziening in het park vanuit het Volkshuisvestingsfonds te bekostigen.
Vanuit het project Nazorg aan ex-gedetineerden wordt gewerkt aan de versterking van het beleid en verbetering van het werkproces nazorg, dat in samenwerking met vele partners wordt vormgegeven (DJI, Reclassering, ZVH, Sociale Wijkteams, etc.). Recent heeft een evaluatie plaatsgevonden van de pilot met het Buiten Re-integratie centrum (Buiten-RIC). De bevindingen geven aanleiding om de pilot te verlengen. Op dit moment is het onzeker of de te ontvangen financiering vanuit het Rijk (Rijksbijdrageregeling t.b.v. de nazorg aan ex-gedetineerden die uitstromen naar Zaanstad) voldoende is om de pilot op dezelfde basis voort te zetten.
Vanuit het team Woonoverlast wordt vorm gegeven aan de integrale aanpak van woonoverlast in samenwerking met partners zoals politie, GGD, corporaties en Beter Buren. We zetten het budget slim investeren in om in 2022 een vervolg te geven aan de integrale aanpak van woonoverlast.
Op het vlak van jeugdbescherming is op regionaal niveau een voorstel gedaan voor een proeftuin Regionaal Veiligheidsteam 0-100. Dit gebeurt in samenhang met de ontwikkelingen van Geweld hoort nergens thuis, Veilig Thuis en het Zorg- en Veiligheidshuis. Hiertoe zal gezamenlijk een subsidieaanvraag worden gedaan bij het Rijk (VWS).
Ook zijn aanvragen voorbereid voor subsidies van ZonMW ten behoeve van de doelgroep personen met onbegrepen gedrag. Als de aanvragen worden gehonoreerd, biedt dat kansen om de regionale aanpak verder te versterken, zowel op het vlak van de laagdrempelige ondersteuning in de wijk (sociaal domein/zorg) als op de aanpak van ernstige, complexe problematiek (zorg en veiligheid).
Vanuit het Rijk is mondeling toegezegd dat de financiering van Geweld hoort nergens thuis (GHNT) wordt verlengd tot en met 2022. Ook mogen de resterende projectgelden uit 2021 worden benut tot en met 2022.
Vanuit de Doeluitkering Vrouwenopvang ontvangen organisaties subsidie om ondersteuning aan te bieden. Door de lockdowns is bij een aantal organisaties minder gebruik gemaakt van het aanbod dan verwacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het preventieve voorlichtingsaanbod van Open de Voordeur. Hierdoor is sprake van een onderbesteding. Anderzijds wordt de regio ook benaderd met extra aanvragen, zoals verbreding van capaciteit (bijv. Veilig Thuis). De juiste inzet van de overgebleven middelen wordt bekeken.